Informatiebeleidsplan
Het informatiebeleidsplan (IBP) is het stuurinstrument van team Informatiemanagement en Facilitair. Het IBP sluit aan op de visie en doelstellingen van de organisatie en loopt tot eind 2021. Het nieuwe IBP 2021-2025 wordt begin 2022 aan de raad voorgelegd.
Met onze vernieuwde aanpak bevat het nieuwe IBP 2021-2025 uitsluitend een visie en strategie met diverse ontwikkelingen. Ieder jaar wordt bepaald bij de Kadernota welke activiteiten nodig zijn voor de realisatie van de doelstellingen uit het IBP. Het is aannemelijk dat de huidige thema-indeling vervalt in het nieuwe IBP.
Ontwikkelingen
Het plaatsonafhankelijk werken is door de COVID-pandemie noodgedwongen in een stroomversnelling gekomen. De verwachting is dat de komende jaren er meer mensen dan voorheen ervoor kiezen om meer thuis te werken. Dit verandert niet de richting waar de organisatie naartoe wil groeien, maar versnelt wel de behoefte.
De huidige ICT-faciliteiten rondom het activiteitengericht werken zijn tijdens deze Corona-pandemie namelijk erg nuttig gebleken. Aanvullend is video-vergaderen voor de organisatie en de raad versneld mogelijk gemaakt.
In 2022 wordt binnen onze informatievoorziening onder meer gewerkt aan:
- Het verdergaand ondersteunen van digitaal samenwerken;
- Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO);
- De Wet Open Overheid (WOO) met andere teams binnen bedrijfsvoering;
- De reguliere aandacht voor die informatieveiligheid en privacy;
- De doorontwikkeling van onze ICT-werkomgeving voor de medewerkers, waarbij de
integratie tussen on premise applicaties en SaaS applicaties wordt vergemakkelijkt;
- Diverse aanbestedingen en implementaties van ICT-apparatuur en telefonie.
Digitale transformatie
Het programma Digitale Transformatie realiseert een fundamentele omslag naar digitaal (samen)werken, digitale dienstverlening en een meer datagedreven sturing. Vanuit de overtuiging dat dit leidt tot een betere bedrijfsvoering, betere dienstverlening en een solide informatiehuishouding. Maar ook om het fundament te leggen voor nieuwe mogelijkheden door automatisering in de toekomst.
Er worden onder meer systemen door de inzet van slimme integratietechnieken met elkaar verbonden, waardoor werkzaamheden sneller plaatsvinden en beslissingen feitelijker gegrond zijn. Dit bespaart doorlooptijd, onnodige administratie, uitvoeringsfouten (en dus hersteltijd). Deze benadering leidt daarmee tot een betere dienstverlening van medewerkers aan inwoners en ondernemers.
In 2022 worden de mogelijkheden van robotisering frequenter toegepast en wordt het datagedreven werken in de organisatie verdergaand ondersteund.
Daarnaast worden de persoonlijke internetpagina in Djuma en de digitale ondertekening ingevoerd.
Verschillende informatiestromen
De openbaarheid van informatie vraagt een andere benadering bij de creatie van informatie en de vastlegging en ontsluiting daarvan aan derden. In 2022 krijgt deze ontwikkeling in navolging van 2021 vooral bij de Omgevingswet veel aandacht.
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) brengt alle gegevens over de fysieke leefomgeving bij elkaar, zodat overheden, burgers en bedrijven die kunnen opvragen. Deze proceswijziging leidt tot nieuwe informatiestromen en vereist een aangepaste informatievoorziening.