Beleidsvoornemens ten aanzien van lokale heffingen
Het beleid ten aanzien van de lokale heffingen en het overzicht op hoofdlijnen van diverse heffingen wordt onderstaand toegelicht. Het beleid over de lokale lasten is opgenomen in:
- Diverse belastingverordeningen;
- De nota kwijtscheldingsbeleid.
Kwijtscheldingsbeleid
Indien een belastingplichtige niet of over te weinig financiële middelen beschikt om de belastingaanslag te voldoen, kan onder bepaalde voorwaarden aan deze belastingplichtige kwijtschelding worden verleend. Kwijtschelding is uitsluitend van toepassing op de riool- en afvalstoffenheffing. Door de aanscherping van het rijksbeleid op het gebied van kwijtschelding voelen de zogenaamde minima het steeds meer in hun portemonnee.
Gerealiseerde inkomsten
Lokale heffingen genereren de volgende inkomsten in 2022:
Opbrengsten lokale heffingen | Rekening | Begroting na wijziging | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
(x € 1.000) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Baten | ||||||
0.61 & 0.62 Onroerende zaakbelasting | 10.192 | 10.226 | 10.410 | 10.919 | 10.919 | 10.811 |
7.3 afvalstoffenheffing | 4.363 | 4.828 | 4.914 | 4.914 | 4.914 | 4.914 |
7.2 rioolrechten | 2.561 | 2.520 | 2.565 | 2.565 | 2.565 | 2.565 |
0.2 burgerzaken | 307 | 383 | 275 | 265 | 389 | 414 |
8.3 omgevingsvergunningen | 1.349 | 1.247 | 764 | 764 | 764 | 764 |
2.1 kabels en leidingen | 174 | 96 | 97 | 97 | 97 | 97 |
3.4 (water)toeristenbelasting | 662 | 1.137 | 1.220 | 2.270 | 2.270 | 2.270 |
3.4 forensenbelasting | 180 | 138 | 140 | 140 | 140 | 140 |
3.3 marktgelden | 22 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 |
7.5 grafrechten | 355 | 398 | 405 | 405 | 405 | 405 |
1.2 openbare orde & veiligheid | 12 | 38 | 39 | 39 | 39 | 39 |
0.63 parkeerbelasting | 2 | 8 | 9 | 9 | 9 | 9 |
0.64 precariobelasting | 976 | 975 | ||||
0.64 reclamebelasting | 138 | 193 | 197 | 197 | 197 | 197 |
Totaal | 21.137 | 22.212 | 21.063 | 22.612 | 22.736 | 22.652 |
Belastingbeleid en hoofdlijnen diverse heffingen
Het beleid ten aanzien van de lokale heffingen en het overzicht op hoofdlijnen van diverse heffingen wordt onderstaand toegelicht.
Onroerende zaakbelasting
Bij de Programmabegroting 2022 is gebruik gemaakt van het door de raad vastgestelde tarief 2021 van alle woningen/gebouwen in de gemeente Dronten. Het tarief 2022 is bijgesteld met 1,8% stijging voor loon- en prijscompensatie zoals opgenomen in de Kadernota 2022. De waarden 2021 zijn afgezet tegen de OZB-tarieven leidt tot een begrote opbrengst.
Op basis van deze gegevens worden de tarieven als volgt:
Omschrijving | Percentage 2021 | Verhogingen | Percentage 2022 |
---|---|---|---|
Onroerende-zaakbelasting (OZB) eigenaar woningen | 0,1422% | 1,80% | 0,1448% |
Onroerende-zaakbelasting (OZB) eigenaar niet-woningen | 0,2545% | 1,80% | 0,2591% |
Onroerende-zaakbelasting (OZB) gebruiker niet-woningen | 0,1900% | 1,80% | 0,1934% |
NB: bovenstaande percentages 2021 zijn op basis van de WOZ-waarden peildatum per 1-1-2020. Het effect van de waardeontwikkeling wordt verrekend met het uiteindelijk gehanteerde percentage volgens de verordening 2022. |
Afvalstoffenheffing (pakket Q)
Voor de berekening van de afvalstoffenheffing wordt uitgegaan van een dekking van 100%. Het tarief 2022 is bijgesteld met 1,8% stijging voor loon- en prijscompensatie zoals opgenomen in de Kadernota 2022. Bovenstaand verwerkt te hebben komt het tarief van de afvalstoffenheffing daarmee in 2022 op € 304,16 en is op basis van bestaand beleid (bestaande budgetten) op begrotingsbasis kostendekkend.
In onderstaande tabel is geen rekening gehouden met de effecten van het vaststellen van het Grondstoffenbeleidsplan. In het plan is opgenomen dat met ingang van 2022 een gedifferentieerd tarief geldt voor een- en meerpersoonshuishoudens.
Op basis van marktontwikkelingen kan het nodig zijn het tarief van de afvalstoffenheffing boventrendmatig te verhogen. Bij de aanbieding van de verordening wordt een voorstel gedaan om het effect van beide elementen op te nemen in de tariefstelling, en tariefdifferentiatie toe te passen, om de inzameling van afval kostendekkend te houden voor 2022.
In de onderstaande tabel wordt de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing inzichtelijk gemaakt:
Berekening kostendekkendheid Afvalstoffenheffing | Percentage 2022 | € | € |
---|---|---|---|
Kosten taakveld (incl. omslagrente) | 4.276.083 | ||
Inkomsten taakveld (excl. heffingen) | -785.374 | ||
Netto kosten taakveld | 3.490.709 | ||
Overhead (incl. omslagrente) | 85% | 915.225 | |
BTW | 21% | 508.471 | |
Totaal toe te rekenen kosten | 1.423.696 | ||
Totale kosten | 4.914.405 | ||
Opbrengst heffingen | 4.914.405 | ||
Dekkingspercentage | 100% |
Rioolheffing
De rioolheffing wordt vastgesteld in het kader van het gemeentelijk rioleringsplan (GRP). Het tarief 2022 is bijgesteld met 1,8% stijging voor loon- en prijscompensatie zoals opgenomen in de Kadernota 2022. Bovenstaand verwerkt te hebben komt het tarief van de rioolheffing daarmee in 2022 op € 139,22 en is daarmee 100% kostendekkend.
In de onderstaande tabel wordt de kostendekkendheid van de rioolheffing inzichtelijk gemaakt:
Berekening kostendekkendheid Rioolheffing | Percentage 2022 | € | € |
---|---|---|---|
Kosten taakveld (incl. omslagrente) | 2.152.267 | ||
Inkomsten taakveld (excl. heffingen) | - | ||
Netto kosten taakveld | 2.152.267 | ||
Overhead (incl. omslagrente) | 85% | 204.719 | |
BTW | 21% | 208.149 | |
Totaal toe te rekenen kosten | 412.868 | ||
Totale kosten | 2.565.135 | ||
Opbrengst heffingen | 2.565.135 | ||
Dekkingspercentage | 100% |
(Water)Toeristenbelasting
De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om het beleid ten aanzien van toeristenbelasting flexibel in te vullen middels de verordening toeristenbelasting. Voor de invulling zijn verschillende mogelijkheden. We hebben de tarieven van een aantal gemeenten onderzocht. Het tarief van de omliggende gemeenten varieert van € 1,15 tot € 2,50. Via een databestand van COELO is een selectie gemaakt van 120 gemeenten binnen de provincies Drenthe, Overijssel, Gelderland en Flevoland. Het gemiddelde tarief toeristenbelasting is dan € 1,48.
Ook hebben er in een eerder stadium de eerste gesprekken plaatsgevonden met enkele recreatie ondernemers. In het laatste kwartaal van 2021 zal verder onderzocht gaan worden, in afstemming met GBLT of en hoe differentiatie in de tarieven voor de toeristenbelasting kan worden toegepast vanaf 2023.
Er kan worden gedacht aan verschillende categorieën om te differentiëren zoals categorie 1: campings, hotels, bungalowparken, vakantiewoningen/B&B’s, havens (watertoeristenbelasting) en festivals als categorie 2. Een voorstel zou kunnen zijn om het basistarief voor categorie 1 te hanteren ad € 1,45 en voor categorie 2 een tarief van € 2,00. Voor 2023 zou dit een bedrag ad € 2.236.600 aan inkomsten opleveren. Dit betekent een verhoging van € 1.000.000 ten opzichte van het jaar 2021. Bij de berekening is rekening gehouden met het aantal bezoekers van het jaar 2019 van de festivals die normaliter jaarlijks terugkeren, zoals Defqon, Lowlands en de Pinksterconferentie.
In het eerste kwartaal van 2022 zal een raadsvoorstel volgen zodat dit kan worden meegenomen in het proces richting Kadernota 2023.
Forensenbelasting
Forensenbelasting wordt geheven over de waarde van de woning/stacaravan. Voor 2022 wordt het tarief trendmatig verhoogd met 1,8%. Afhankelijk van de economische waarde van het object bedraagt de in 2022 te betalen belasting tussen € 146 en € 675. GBLT stuurt deze aanslag als een gebruiker meer dan 90 dagen van het jaar een gemeubileerde woning/caravan ter beschikking heeft en zelf geen hoofdverblijf in Dronten heeft.
Marktgelden
Om een plaats op de weekmarkt in te nemen, is een marktvergunning nodig. Hiervoor worden legeskosten in rekening gebracht. Naast deze leges worden marktgelden betaald en deze worden opgelegd door GBLT. In deze Programmabegroting 2022 is voor deze gelden rekening gehouden met een stijging van de tarieven met 1,8%.
Grafrechten
Uitgaande van een stabilisatie van de opbrengsten bij gelijkblijvende mate van kostendekkendheid wordt voor de begraafrechten uitgegaan van de trendmatige tariefstijging van 1,8%. Voor 2022 betekent dit het volgende voor de meest voorkomende tarieven:
- Begraafrecht wordt € 912;
- Begraafplaatsrecht wordt € 1.506;
- Grafrecht voor 20 jaar wordt € 993;
- Gedenktekenrecht wordt € 377;
- Recht aanleg grafkelder € 1.100.
Precario-, reclamebelasting en overige leges en tarieven
Vanaf 1 januari 2022 kan geen precariobelasting op nutsleidingen meer worden geheven. Tot 1 januari 2022 gold een overgangsregeling voor de inkomstenderving. In 2017 is hiervoor een bestemmingsreserve ingesteld met een jaarlijkse dotatie van € 100.000 tot 2022. In de Programmabegroting 2021 was de jaarlijkse onttrekking van 2022-2024 begroot om gelijkmatig naar 0 te begroten. De laatste onttrekking voor 2025 is in deze begroting verwerkt.
Voor de overige leges en tarieven exclusief reclamebelasting geldt het uitgangspunt van 1,8% loon- en prijscompensatie. Naar verwachting betekent dit dat we voor deze tarieven onder wettelijk voorgeschreven tarieven zullen blijven.
Lokale lastendruk
Eén van de uitgangspunten in de gemeente Dronten de laatste jaren is het principe van geen extra lastenverzwaring als gevolg van belastingverhoging voor de burger in de gemeente. Dit is de afgelopen jaren gelukt; de gemeentelijke lastendruk is sinds 2013 op hetzelfde niveau gebleven. Ook voor 2022 kunnen wij stellen dat wij geen extra lasten (buiten de reguliere trendmatige verhogingen voor inflatiecorrectie) bij de burgers neerleggen. Voor 2023 en verder zal een integrale afweging in het kader van Zero Based Begroten mogelijk een lastenverzwaring noodzakelijk maken.
N.B.: Als wij het over de lastendruk voor de burgers hebben dan spreken wij over de onroerende zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Dit zijn belastingen die bij iedere huishouding worden geheven.
Uitgaande van een woning met een economische waarde van € 234.000 (gemiddelde woning in Dronten) is de lastendruk voor een huishouden als volgt:
Lastendruk per huishouden zonder of met eigen woning | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing | 219,16* | 222,91* | 264,36 | 298,78 | 304,16** |
Rioolheffing | 126,78 | 128,81 | 131,00 | 136,76 | 139,22 |
Totaal lastendruk zonder eigen woning | 345,94 | 351,72 | 395,36 | 435,54 | 443,38 |
Afvalstoffenheffing | 219,16* | 222,91* | 264,36 | 298,78 | 304,16** |
Rioolheffing | 126,78 | 128,81 | 131,00 | 136,76 | 139,22 |
Onroerendezaakbelasting | |||||
- Eigenaar woning 2022 (waarde € 234.000) | 300,72 | 305,53 | 301,38 | 323,80 | 338,74 |
Totaal lastendruk met eigen woning | 646,66 | 657,25 | 696,74 | 759,34 | 782,12 |
* eenmalige korting | |||||
** tarief kan wijzigen na vaststelling van de verordening in de raad van november 2021 |
Verder zijn we er bij de berekening van de belastingdruk van uitgegaan dat de eigenaren van onroerende zaken die verhuren de extra tariefsverhoging doorrekenen in de huurprijs zodat de gebruiker van de woning daadwerkelijk betaalt (in de praktijk is dit niet altijd mogelijk).