Gemeenschappelijke regelingen
- GGD Flevoland
GGD Flevoland
De hoofdvestiging van GGD Flevoland bevindt zich Lelystad.
Link
Visie
Voor én samen met de zes gemeenten in Flevoland zet GGD Flevoland zich in om de gezondheid van de inwoners in Flevoland te bewaken, beschermen en te bevorderen.
Missie
We dragen bij aan een gezonder Flevoland
Belangen
Realisatie 2020
Begroot 2021
Begroot 2022
Financieel
Jaarlijkse bijdrage
€ 848.881
€ 921.183
€ 962.765
Eigen vermogen
€ 7.333.000
€ 7.367.000
€ 7.567.000
Vreemd vermogen
€ 18.347.000
€ 17.507.000
€ 16.710.000
Solvabiliteit
28,6%
29,6%
31,1%
Resultaat
€ 360.000
€ 200.000
€ 200.000
Bestuurlijk
GGD Flevoland is de gemeentelijke gezondheidsdienst van de gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde. De zes Flevolandse gemeenten zijn met elkaar een zogenaamde gemeenschappelijk regeling aangegaan.
Prognose
Ontwikkelingen
De basis van de taken en verantwoordelijkheden liggen verankerd in de Wet publieke gezondheid. Daarnaast doet de GGD wat de omgeving, gemeenten en andere samenwerkingspartners van hen vragen ten behoeve van het verbeteren van de publieke gezondheid. De inzet in de Coronacrisis is daar een groot voorbeeld van. Strategische doelen zijn gericht op gezonde leefomgeving, seksuele gezondheid, het verminderen van overgewicht en eenzaamheid van jong en oud, het verbeteren van zelfredzaamheid en zorg voor kwetsbare groepen. Twee belangrijke thema's voor 2022 zijn samenwerking (elke netwerkpartner werkt vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid, maar werken samen aan dezelfde maatschappelijke opgave) en positieve gezondheid (door te kijken naar wat je wel kan in plaats van wat je niet meer kan, zullen de inwoners van Flevoland langer leven in een goede ervaren gezondheid).Ook is het nodig om in 2021 en 2022 ruimte te nemen om de resultaten van evaluaties van bestrijding van de pandemie te analyseren. Dit geeft vervolgens input om de ambities voor de publieke gezondheid in Nederland, en voor Flevoland in het bijzonder, te herijken, bij te stellen en opnieuw te formuleren. Dit doet de GGD voor én samen met de zes gemeenten in Flevoland.
Risico's
Wanneer de ambities naar beneden worden bijgesteld, zullen alleen de wettelijk verplichte gezondheidsonderzoeken worden uitgevoerd zonder mogelijkheid tot informatiegestuurde monitoren, zoals bijvoorbeeld de Gezondheidsmonitor Jongvolwassenen. Dit levert risico's op voor de volksgezondheid in Flevoland, onder andere: kwetsbare groepen zijn niet realtime in beeld, er is geen duiding van cijfers gecombineerd met andere relevante databronnen en nieuwe risico's voor de volksgezondheid zijn niet tijdig in beeld. Wanneer het werken aan de maatschappelijke opgave niet word gecontinueerd is ook sprake van een aantal bestuurlijke risico's (geen informatiegestuurde beleidsvorming, geen voortzetting en doorontwikkeling van de sociale kaart, geen onderzoek naar effecten van gemeentelijk beleid of ingezette interventies en meer kosten voor Wmo, zorg en ziekteverzuim).
- Veiligheidsregio Flevoland (VRF)
Veiligheidsregio Flevoland (VRF)
Lelystad
Link
Visie
Vanuit bovenstaande kernboodschap werken wij samen met VRGV aan de volgende vier opgaven:1) Wij voorkomen onveiligheid en dragen bij aan een redzame samenleving;2) Wij zijn de zichtbare en deskundige netwerkpartner voor veiligheid;3) Wij zijn vakmensen: professioneel, innovatief en wendbaar;4) Wij staan er als het onverhoopt toch nodig is.
Missie
'Als veiligheidsregio's investeren wij in veiligheid en dragen wij bij aan een redzame samenleving. Want veiligheid maken we met elkaar en als veiligheidsregio's staan we hiervoor. Samen voor veiligheid.'
Belangen
Realisatie 2020
Begroot 2021
Begroot 2022
Financieel
Jaarlijkse bijdrage
€ 1.732.660
€ 2.023.361
€ 2.229.049
Solvabiliteit
52%
43%
31%
Bijdrage per inwoner
€ 42,45
€ 49,57
€ 53,20
Resultaat
€ 1.579.154
0
0
Bestuurlijk
Veiligheidsregio Flevoland is een samenwerkingsverband van alle gemeenten in Flevoland, Politie, Brandweer Flevoland en de geneeskundige zorg (GHOR Flevoland). Daarnaast wordt samengewerkt met de veiligheidsregio Gooi & Vechtstreek (VRGV).
Prognose
Ontwikkelingen
Het jaar 2022 is sowieso een jaar met veel uitdagingen, waarbij het van kracht worden van de Omgevingswet (OW) en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in het oog springen. Ook de gevolgen van de (landelijke) ontwikkelingen rond taakdifferentiatie zullen veel van de organisatie vergen. De keuzes die landelijk gemaakt gaan worden, kunnen grote impact hebben op het stelsel van brandweerzorg en daarmee op de paraatheid. In 2022 verwacht de VRF meer richting te kunnen geven aan de herijking van het lopende samenwerkingsproces tussen de beide veiligheidsregio's op basis van de evaluatiepunten op de Wet veiligheidsregio's.
Risico's
Vorig jaar is de gemeenschappelijke regeling 2007 VRF gewijzigd met betrekking tot de wijze van verdeling van de kosten de VRF over de zes deelnemende gemeenten. Deze wijziging is van kracht geworden nadat 4 van de 6 colleges daartoe hadden besloten. Door gemeente Zeewolde, één van de partijen die tegenstemden, is vervolgens een geschil aanhangig gemaakt over dat besluit. Inmiddels heeft de daartoe ingestelde geschillencommissie een advies uitgebracht over een oplossing van geschil. Kern van het advies is dat het oorspronkelijk genomen besluit rechtmatig was en dat her eerder ingebrachte voorstel om de ingroeiperiode voor nadeelgemeenten op te rekken naar 7 jaar kan worden geëffectueerd. Het AB van de VRF heeft zich inmiddels unaniem geschaard achter deze oplossingsrichting. Wel vereist deze oplossing een nieuwe wijziging van de GR en komt daarmee de weerstandsratio bij de VRF onder druk te staan.Gelet op de volle uitvoeringsagenda in combinatie met de beschikbare middelen kan dit betekenen dat bijvoorbeeld vertragingen optreden tijdens de uitvoering of dat projecten in een later stadium starten. Ook zullen mogelijk keuzes gemaakt moeten worden welke (overige) werkzaamheden we niet zullen verrichten, dit zal worden meegenomen in de bestuursrapportages.
- IMpact
IMpact
Dronten
Link
Visie
Gegarandeerd vermogen om te werken: Om het werken mogelijk te maken ondersteunt en begeleidt IMpact mensen met en zonder arbeidsbeperking in de regio Kampen en Dronten naar de arbeidsmarkt. De ontwikkeling die daarvoor nodig is, organiseren en faciliteren wij. Dat doen we met ons eigen werkleerbedrijf en inzet van en advies over (maatwerk) re-integratietrajecten en -instrumenten. Op deze manier werken wij aan een zo groot mogelijke integratie van werknemers in de arbeidsmarkt. Het is ons streven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar een optimale arbeidsparticipatie te krijgen.
Missie
IMpact maakt werken mogelijk.
Belangen
Realisatie 2020
Begroot 2021
Begroot 2022
Financieel
Jaarlijkse bijdrage
€ 1.803.335
€ 1.843.297
€ 1.714.977
Eigen vermogen
€ 436.000
€ 435.000
€ 436.000
Vreemd vermogen
€ 10.719.000
€ 10.630.000
€ 10.700.000
AJ's
€ 51,93
€ 51,94
€ 49,82
Solvabiliteit
3,91%
3,93%
3,92%
Bestuurlijk
IMpact is het arbeidstoeleidingsbedrijf die voor de gemeente Kampen en Dronten uitvoering geeft aan de Wet Sociale Werkvoorziening en de Wet werk en bijstand. IMpact is een stichting en legt verantwoording af aan het Algemeen Bestuur.
Prognose
Ontwikkelingen
Voor de plaatsingen van SW-medewerkers bij de uitvoeringsorganisaties IMpact, keert het Werkvoorzieningschap een dekkingsbijdrage uit het Participatiebudget aan hen uit. Hiermee fungeert het Werkvoorzieningschap, naast werkgever van de medewerkers uit de sociale werkvoorziening (SW), ook als administratiekantoor. De van de gemeenten Kampen en Dronten te ontvangen bijdragen uit het Participatiebudget (subside SW) worden doorgezet naar IMpact. De Rijksvergoeding per AJ is voor 2022 berekend op € 28.146.
Risico's
Het Werkvoorzieningschap loopt geen risico's in formele zin. Alle gebeurtenissen met financiële gevolgen worden overgedragen naar de gemeenten Kampen en Dronten. Beide gemeenten gaven aan een sterke verantwoordelijkheid voor de eigen SW-doelgroep en betrokkenheid bij IMpact te voelen. Zij zien graag dat, vanuit de lokale markt en grenzend aan de eigen dienstverlening, IMpact toegevoegde waarde biedt naar de toekomst. Niet alleen voor SW-medewerkers maar voor een brede groep van werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt. Beide gemeenten hebben dan ook expliciet aan IMpact verzocht zich te focussen op 'lokaal investeren' in werk bieden voor inwoners met een arbeidsbeperking.
- Het Flevolands Archief (HFA)
Het Flevolands Archief (HFA)
Lelystad
Link
HFA en Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum HFA
Visie
Het Flevolands Archief bewaart het geheugen van de provincie Flevoland in archieven en verschillende collecties. In Het Flevolands Archief vindt u tekeningen, foto's, kranten, boeken en archieven over de geschiedenis van Flevoland.
Missie
Bij Het Flevolands Archief ervaar je hoe het unieke leven op het jongste stukje Nederlans is ontstaan, zich ontwikkelt en hoe we dit voor de toekomst op een vernieuwende en verbindende manier vastleggen en delen.
Belangen
Realisatie 2020
Begroot 2021
Begroot 2022
Financieel
Jaarlijkse bijdrage
€ 91.875
€ 93.541
€ 94.944
Eigen vermogen
€ 799.922
€ 554.497
€ 363.359
Vreemd vermogen
€ 129.415
€ 100.000
€ 100.000
Resultaat
€ -10.756
€ 0
€ 0
Solvabiliteit
86,07%
85%
78%
Bestuurlijk
Het Flevolands Archief is samenwerkingspartner voor diverse overheidsorganen. Dit zijn het Rijk, de Provincie Flevoland, de gemeenten Dronten, Lelystad, Urk en Zeewolde en het waterschap Zuiderzeeland. Het archief verzamelt ook particuliere archieven
Prognose
Ontwikkelingen
Voor 2022 zal het beleid van HFA uit de bestaande middelen kunnen worden gedekt en zoveel mogelijk inclusief het uitvoeren van beleidsintensiveringen. Daarnaast zijn er bestemmingsreserves suppletiegelden die nodig zijn voor gewenste projecten om de ambities van de GR-leden waar te kunnen maken en om knellende situaties te verhelpen. Het programma Archivering levert een bijdrage aan het benutten van het maximale rendement van het beheer en de toegankelijkheid van de collectie voor onderzoek en educatie, zowel via internet als op locatie. De projectagenda 2022 bestaat uit: - doorontwikkeling inrichten HFA-archief inclusief beheerbeleid, informatiebeleidsplan en aanpassen Data Capaciteit; - monitoren Rechtmatigheidsverklaring; - opleidingsplan en doorontwikkelen verzelfstandigde inrichting HRM; - strategisch denken, tactisch handelen; - update Plan van Aanpak Communicatie/Social Media; - gegevensbeheer/privacybeleid; - optimaliseren Archieftoezicht; - inventariseren archieven in het quarantaine depot; - overbrenging Bouwvergunningen; - hotspots; - voortgang e-Depot: vormgeven visie Digitale Duurzaamheid en bijbehorende dienstverlening; - digitale dienstverlening: website/ontsluiting collecties/virtuele studiezaal; - DTR3 digitalisering; - audiovisuele collecties; - implementeren en uitbouwen stappenplan auteursrechten.
Risico's
Voor het aansluiten van de partners op het gezamenlijke e-Depot en de toekomstige opname van het digitaal archief van de partners van HFA is additionele financiering nodig. Op basis van de resultaten van de roadmap voor het e-Depot/gezamenlijke visie digitale duurzaamheid in 2020-2021 zullen vanaf 2022 nadere afspraken hierover worden gemaakt.
- Regionale Sociale Recherche
Regionale Sociale Recherche
Zwolle
Link
Visie
Verbindingen leggen om vanuit de vakinhoudelijkheid en de ervaring uit de dagelijkse praktijk ondermijning van het sociaal stelsel tegen te gaan.
Missie
Onderzoek naar misbruik van uitkeringen is belangrijk voor de samenleving.
Belangen
Realisatie 2020
Begroot 2021
Begroot 2022
Financieel
Jaarlijkse bijdrage
€ 76.523
€ 86.399
€ 86.000
Resultaat
€ - 8.948
€ 0
€ 0
Bestuurlijk
De Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek onderzoekt fraude in Zwolle, Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem, Kampen, Ommen en Zwartewaterland.
Prognose
Ontwikkelingen
De Regionale Sociale Recherche is begonnen met een aparte rechercheur voor internetfraude. Daarnaast richten zij zich meer op handhaving van Wmo en Jeugdwet.
Risico's
Er willen een aantal gemeenten uit de regio Zwolle alsnog aansluiten bij de Regionale Sociale Recherche. Dit kan gevolgen hebben voor de capaciteitsplanning. Het kan daardoor langer duren voordat een zaak is afgerond.
- Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus Tricijn (GBLT)
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus Tricijn (GBLT)
Het kantoor van GBLT is gevestigd in Zwolle.
Link
Visie
Wij maken ons sterk voor lokale belastingen.Toonaangevend betekent voor GBLT: richtinggevend, onderscheidend, origineel en het tonen van lef, trots en passie. GBLT heeft een goede prijs/kwaliteitverhouding in de primaire taken, producten en diensten en is continu op zoek naar inhoudelijke verbetering en vernieuwing van (werk-)processen. GBLT is klantgericht en optimaliseert schaalvoordelen van de organisatie door samenwerking met andere overheden.
Missie
GBLT heft en int belastingen en geeft uitvoering aan de wet WOZ voor lokale overheden, tegen zo laag mogelijke kosten.
Belangen
Realisatie 2020
Begroot 2021
Begroot 2022
Financieel
Jaarlijkse bijdrage
€ 618.529
€ 670.000
€ 687.000
Eigen vermogen
€ 4.104.000
Vreemd vermogen
€ 182.000
Resultaat
€ 39.076
€ 0
€ 0
Netto exploitatielasten
Bestuurlijk
GBLT regelt de gemeente- en waterschapsbelastingen voor vijf waterschappen en zes gemeenten
Prognose
Ontwikkelingen
De begroting 2022 borduurt voort op de ingezette koers. Het koersdocument beschrijft de inhoudelijke visie van GBLT op de ontwikkeling van de belastinguitvoering, die zo nauw samenhangt met de ontwikkeling van de digitale overheid. De strategische doelen en in te zetten activiteiten voor 2022 zijn:- Belastingaanslagen juist, volledig en tijdig opgelegd en geïnd (aantoonbaar foutloze data en samenwerkingsrelaties met (bron)houders, deskundig adviseur voor opdrachtgevers en koepelorganisaties, kennispartner voor zuiveringsheffing bedrijven, WOZ-waardering "goed" op weg naar de 5e ster, modelmatig taxeren en daling WOZ-bezwaren en No Cure No Pay-kosten);- Toonaangevende kwaliteit van klantbeleving (servicebeloften, kanaalsturing, procesinrichting, klantcontact met kunstmatige intelligentie en invordering met automatische incasso verhogen);- Medewerkers in transitie (bedrijfscultuur en werken op afstand, vakbekwaamheid en betrokkenheid, specialistische kennis en vaardigheden, krimp administratieve taken, diversiteit en banenafspraak);- Ontwikkeling van de digitale overheid mede vormgeven (data en services gescheiden, regie op gegevens voor de burger, informatiemanagement en archief, toonaangevend in digitale overheid, samenhangende objecten registratie en Wet openbare overheid (WOO));- Informatiepositie van opdrachtgevers realiseren (informatievoorziening en -deling en toekomstvaste gemeenschappelijke regeling);- Daling van maatschappelijke kosten zichtbaar maken (benchlearning en kostenbijdrage, robotica en innovaties en sociaal incasseren).
Risico's
Kwijtscheldingsverzoeken – in DVO moet binnen maximaal drie maanden na ontvangst van het volledige verzoek om kwijtschelding beslist op het verzoek worden. In voorgaande jaren was er achterstand op de behandeling van kwijtscheldingsverzoeken. Het digitale proces is daarop verbeterd. De reguliere werkvoorraad is daardoor in 2020 fors lager. Echter is de stijging in aantallen bij gemeenten 7% hoger, vermoedelijk als gevolg van de pandemie.
- Omgevingsdienst Flevoland en Gooi- en Vechtstreek (OFGV)
Omgevingsdienst Flevoland en Gooi- en Vechtstreek (OFGV)
Lelystad
Link
Visie
De OFGV verzorgt milieu- en leefomgevingstaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Dit geldt voor groene wetten, geluid, bodemsanering, luchtvaart, vuurwerk, toezicht op zwemwater/zwembaden, Wabo en het omgevingsrecht.
Missie
Samen met de deelnemers werkt de OFGV aan een duurzame en veilige leefomgeving. De kernwaarden van de OFGV 'duurzaam Ondernemen en Verbinden' staan hierbij centraal. Bij het uit te voeren werk streeft de OFGV naar kwaliteit en efficiency.
Belangen
Realisatie 2020
Begroot 2021
Begroot 2022
Financieel
Jaarlijkse bijdrage
€ 986.704
€ 1.239.670
€ 1.233.284
Eigen vermogen
€ 1.330.865
€ 919.000
€ 919.000
Vreemd vermogen
€ 5.121.157
€ 4.729.669
€ 4.940.119
Solvabiliteit
20,6%
16,0 %
16%
Resultaat
€ 471.559
€ 0
€ 0
Bestuurlijk
In totaal zijn 2 provincies en 12 gemeenten ‘deelnemer’ aan de OFGV. Alle deelnemers zijn bestuurlijk vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur (AB). Vanuit dit AB is een Dagelijks Bestuur (DB) benoemd.
Prognose
Ontwikkelingen
Zoals het er nu naar uitziet, wordt het jaar 2022 een belangrijke mijlpaal. De verbreding van de energiebesparingsplicht is dan doorgevoerd, het label C voor kantoorgebouwen is in werking en de inpassing van de energiebesparingsplicht in de Omgevingswet (OW) is een feit. De impact van de OW per 1-7-2022 zal vorm moeten krijgen in het uitvoeringsprogramma van de deelnemer. Klimaatbeleid en energietransitie blijven speerpunten in samenhang met andere vraagstukken in de fysieke leefomgeving, ook in 2022. Verder treedt de gemeente Weesp uit de GR als gevolg van de bestuurlijke fusie met de gemeente Amsterdam.
Risico's
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet (OW) gaan er bodemtaken van de provincie naar gemeenten. Ten tijde van het opstellen van de begroting was nog de verwachting de OW van kracht zou worden per 1-1-2022. Inmiddels is die datum uitgesteld naar 1-7-2022. Het risico bestaat dat de bijdrage uit het provinciefonds voor deze taak niet 1-op-1 overgaan naar de gemeenten. Het AB gaat er daarbij vanuit dat het Rijk haar toezegging gestand doet dat op het over te hevelen budget niet wordt gekort. Voor 2023 en verder worden in het AB nadere afspraken gemaakt over de financiering van deze taken (kosten decentralisatie bodemtaken OW).
- Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland
Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland
Gemeente Almere in haar hoedanigheid van centrumgemeente
Link
Dienstverleningshandvest behorende bij centrumregeling sociaal domein Flevoland en Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland
Visie
Deze regeling heeft tot doel te komen tot een doelmatige uitvoering van de aan de centrumregeling opgedragen taken.
Missie
Gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde werken samen op het gebied van de jeugdhulp en de Wet maatschappelijke ondersteuning
Belangen
Realisatie 2020
Begroot 2021
Begroot 2022
Financieel
Jaarlijkse bijdrage
€ 85.080
€ 59.000
€ 88.000
Resultaat
Bestuurlijk
De colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Prognose
Ontwikkelingen
Niet van toepassing
Risico's
Niet van toepassing
Vennootschappen/Coöperaties
- Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.
Harderwijk
Link
Visie
De coöperatie zorgt namens de gemeenten voor het beheer en onderhoud van de recreatieve functies van de meren. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar vaarwater, fietsverbindingen en recreatie bij aanlegplaatsen en eilanden.
Missie
De meren, eilanden en oevers dragen sterk bij aan de ruimtelijke kwaliteit van het Randmerengebied.
Belangen
Realisatie 2020
Begroot 2021
Begroot 2022
Financieel
Jaarlijkse contributie
€ 28.107
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Solvabiliteit
Resultaat
Bestuurlijk
Rijkswaterstaat en de Waterschappen Zuiderzeeland en Vallei en Veluwe zijn adviserend lid. Gastvrije Randmeren is als zelfstandige rechtspersoon voor alle zestien gemeenten rond de Randmeren een verbonden partij.
Prognose
Ontwikkelingen
De meren, eilanden en oevers dragen sterk bij aan de ruimtelijke kwaliteit van het Randmerengebied. Onze kerntaken beheer en onderhoud richten zich daarom op bereikbaarheid en optimalisering van recreatieve locaties en voorzieningen op en aan het water. Dat betekent onder meer: fonteinkruid maaien, een exploitatiemodel ontwikkelen voor het beheer van de aanlegplaatsen en eilanden, de revitalisatie van eilanden programmatisch aanpakken, vaarwater verdiepen.In de rol van makelaar en verbinder zorgen we ervoor dat wat is besloten ook echt gebeurt. We borgen bijvoorbeeld een exploitatieopgave, of zijn opdrachtgever voor de regionale stichting Maaien Waterplanten Randmeren.Daarnaast ervaren de Randmerengemeenten dat de coöperatie van grote waarde is als het gebied als geheel in het geding is. Zo doen wij mee aan de zoektocht naar optimale ontwikkelmogelijkheden voor recreatie in de natuur. Ondernemers zien in de coöperatie een gemeenschappelijk aanspreekpunt. De coöperatie heeft een agenderende rol voor recreatieve infrastructuur en het recreatieve voorzieningenniveau.Om het Randmerengebied als geheel te positioneren, voert de coöperatie de regie op het ontwerp en de verspreiding van informatieve gebiedskaarten, een publieksmagazine en publieksgerichte informatie via website en social media. Dit alles doen wij in nauwe samenwerking met het recreatieve bedrijfsleven, de inwoners en de bezoekers van het gebied.
Risico's
Op dit moment zijn geen specifieke risico's voorzien voor de coöperatie.
- Alliander N.V.
Alliander N.V.
Arnhem
Link
Visie
Alliander zorgt ervoor dat klanten de juiste energiekeuzes kunnen maken. Voor zichzelf en voor de totale energievoorziening. Zodat iedereen onder gelijke condities toegang heeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie.
Missie
Wij staan voor een energievoorziening die iedereen onder gelijke condities toegang geeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie. Dat is waar wij iedere dag aan werken.
Belangen
Realisatie 2020
Begroot 2021
Begroot 2022
Financieel
Dividendopbrengst
€ 344.658
€ 265.000
€ 265.000
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Solvabiliteit
Resultaat
Bestuurlijk
Ruim vijftig gemeenten in Flevoland en Gelderland zijn mede-aandeelhouder van de nutsbedrijven Nuon, Alliander en Vitens. Voor al die bedrijven is de vraag, hoe de publieke belangen het best geborgd kunnen worden.
Prognose
Ontwikkelingen
De toename van duurzaam opgewekte energie en groeiende elektrificatie betekenen uitbreiding en verzwaring van de elektriciteitsnetten. Om de capaciteit van het net te verdubbelen, moet de komende 10 jaar evenveel werk worden verzet als in de afgelopen 40 jaren en moet het investeringsniveau worden verdubbeld ten opzichte van de afgelopen jaren. Door de combinatie van sterk toenemende investeringen, lange terugverdientijden en lage rendementen neemt de financieringsbehoefte van Alliander sterk toe. Hiervoor wordt vreemd vermogen aangetrokken, waar voldoende eigen vermogen tegenover moet staan. Het eigen vermogen van Alliander kan worden verbeterd door verstrekking van een reverse converteerbare hybride obligatielening door alle aandeelhouders. Naar rato van het aandelenbezit is het bedrag van deze lening voor Dronten € 2.141.618.
Risico's
De energietransitie vereist dat de gehele energie-infrastructuur in Nederland de komende jaren verzwaard wordt omdat de elektriciteitsvraag in 2050 is verdubbeld. De energietransitie versnelt en leidt tot meer duurzame lokale opwekking en een groeiende vraag naar elektrisch vermogen. Dit vraagt om grote aanpassingen van het energiesysteem. De capaciteit van de elektriciteitsnetten van Alliander moet hierdoor de komende jaren op veel plekken worden verdubbeld. Dit maakt grootschalige investeringen door Alliander noodzakelijk. Alliander verwacht op korte termijn een meer dan verdubbeling van de totale investeringen ten opzichte van afgelopen jaren.
- Vitens N.V.
Vitens N.V.
Zwolle
Link
Visie
Vitens levert een actieve bijdrage aan de verduurzaming en de beschikbaarheid van schoon drinkwater. Bescherming van onze bronnen en dienstverlening naar onze klanten staan hier centraal. Zo innoveren we voortdurend om onze productie en infrastructuur te verduurzamen.
Missie
Waardevol water voor nu en in de toekomst.
Belangen
Realisatie 2020
Begroot 2021
Begroot 2022
Financieel
Totaal uitgekeerd dividend
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Solvabiliteit
Nettoresultaat
Bestuurlijk
De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn onze publieke aandeelhouders. Zij hebben geen directe bemoeienis met de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Twee keer per jaar is er een aandeelhoudersvergadering.
Prognose
Ontwikkelingen
Sturing WACC binnen Vitens. De sturing op onze WACC verloopt langs 4 sporen:1. Met het programma Waterbesparing en optimalisering van het investeringsportfolio wordt er ingezet op het vaststellen van een zo optimaal mogelijk investeringsniveau dat nodig is voor de uitvoering van onze wettelijk taak.2. Daarnaast voeren wij een actieve lobby voor een WACC-regulering die de geschetste problematiek oplost zodat Vitens met een financieel gezonde bedrijfsvoering het investeringsportfolio kan realiseren.3. Ondertussen willen wij onze positie bepalen in het geval een situatie ontstaat waarin de WACC ontoereikend is. Uit een eerste juridische analyse blijkt dat er aanleiding is om onze wettelijke leveringsplicht van hogere orde te beschouwen dan te voldoen aan de WACC. Voorwaardelijk hierin is dat de opties van het versterken van het eigen vermogen actief zijn verkend. 4. Het verkennen van de mogelijkheid om op andere wijze ons eigen vermogen te versterken, bijvoorbeeld door bijstorten van aandeelhouders, achtergestelde leningen of andere vormen van aantrekken van vermogen.
Risico's
Het investeringsniveau van Vitens is in de afgelopen periode gestegen van een stabiele situatie rond de 100 miljoen (tot en met 2017) naar 164 miljoen euro in 2020. Volgens de inzichten in het Investeringsplan 2021-2030 zal het niveau in een periode van 10 jaar verder stijgen naar tenminste 275 miljoen euro. Meer dan een verdubbeling van het investeringsniveau. Met de investeringen stijgt het balanstotaal van de onderneming. De huidige WACC-regulering maakt het onmogelijk om het eigen vermogen mee te laten groeien om aan de door geldverstrekkers gestelde ratio’s te voldoen. Daarmee komt de financiering van investeringen onder druk te staan.
- Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC)
Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC)
Alkmaar
Link
Visie
HVC wil als toonaangevend nutsbedrijf onze gemeenten, waterschappen en inwoners koploper maken en houden als het gaat om het hergebruiken van grondstoffen en het verduurzamen van de energiehuishouding.
Missie
We zien een toekomst waarin we energie schoon opwekken en grondstoffen hergebruiken. Dat is urgent, en dat doen we samen en slim, zodat onze inwoners daar nu en in de toekomst de vruchten van plukken.
Belangen
Realisatie 2020
Begroot 2021
Begroot 2022
Financieel
Jaarlijkse provisie
€ 103.670
Eigen Vermogen
Omvang leningen
Solvabiliteit
Resultaat
Bestuurlijk
HVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders (43 gemeenten en 6 waterschappen uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland). De gemeenten en waterschappen zijn rechtstreeks aandeelhouder of via een GR.
Prognose
Ontwikkelingen
Gemeenten en waterschappen staan voor de inspirerende uitdaging de slag naar een duurzame, klimaatneutrale energievoorziening te maken. Er moet tempo worden gemaakt. Veel overheden willen hun energiegebruik de komende jaren al flink hebben bespaard of duurzaam opgewekt. Samen met gemeenten, waterschappen en lokale energiecoöperaties gaat HVC werk maken van duurzaamheid.
Risico's
Het risicobeheer van HVC is gericht op het verschaffen van een redelijke mate van zekerheid ten aanzien van de realiseerbaarheid van ondernemingsdoelstellingen, de beheersing van risico’s in bedrijfsprocessen, de betrouwbaarheid van de financiële verslaglegging en de naleving van relevante wet- en regelgeving. Sommige risico’s, zoals de kans op ernstige ongevallen, zijn daarbij nimmer acceptabel. Het systeem van risicobeheer bij HVC is gebaseerd op elementen uit het COSO-ERM model en de ISO 31000 richtlijn.
- Technofonds Flevoland
Technofonds Flevoland
Lelystad
Link
Visie
MKB Fonds Flevoland en Technofonds Flevoland verstrekken risicodragend kapitaal aan veelbelovende startende en doorstartende ondernemingen, die moeilijkheden ondervinden bij het financieren van hun initiatief in de markt.
Missie
Participeren is deelnemen. Participeren houdt in dat wij rechtstreeks deelnemen in een bedrijf via een emissie van aandelen.
Belangen
Realisatie 2020
Begroot 2021
Begroot 2022
Financieel
Aandelenkapitaal
Fondsomvang
Resultaat
Bestuurlijk
Met ingang van augustus 2018 gaat Beheer Flevoland Participaties BV steeds meer communiceren vanuit haar nieuwe handelsnaam Flevoland Capital. De vennootschap voert de directie over Technofonds Flevoland BV.
Prognose
Ontwikkelingen
Het Technofonds gaat dit najaar evalueren, herpositioneren en nieuwe doelstellingen bepalen. Deze resultaten bespreken ze in het najaar tijden een informele aandeelhoudersbijeenkomst met als vervolgvragen: - Het herpositioneren van het fonds en het bepalen van nieuwe doelstellingen; - Het bewerkstelligen van diverse exits om ruimte te maken in het fonds voor andere participaties; - Extra investeringen in netwerk (expertisepool, financiers, incubators, accelerators en kennisinstellingen); - Opleveren beoordelingsdashboard dat gestructureerd inzichtelijk maakt hoe de financier tegen de businesscase aankijkt en waar de aandachtspunten liggen; - Modernisering juridische documentatie (helder en begrijpelijk); - Kennisvergroting en kennisdelen door middel van workshops en whitepapers.Verder zijn de COL-leningen onder de aandacht van alle participaties. Vanuit Technofonds zijn er geen bedrijven die een aanvraag hebben ingediend.
Risico's
Deze inleg is eenmalig geweest bij de start van het Technofonds in 2000. Het fonds is revolverend van opzet. Er is toen € 277.000 ingelegd via twee raadsbesluiten, de middelen waren afkomstig van een onbenut restant budget APR-regeling en een reservering Capital Fund. De coronacrisis heeft ertoe geleid dat 2020 volledig in het teken stond van het overeind houden van bedrijven en hun eigen business, waardoor er veel minder behoefte bestond voor nieuw kapitaal voor nieuwe ontwikkelingen. Er is maar een participatie uitgegeven in 2020. Het negatieve exploitatieresultaat 2020 is een breed gedeeld punt van zorg. Door nu al jaren in te teren op de reserve zal er de komende tijd goed gekeken moeten worden naar de effectiviteit en efficiëntie van het Technofonds. Er zijn financiële zorgen bij alle aandeelhouders hieromtrent.
Verenigingen
- Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Den Haag
Link
Visie
Dat doen we door agendasettend te zijn op voor gemeenten relevante vraagstukken en ontwikkelingen, en door de lokale uitvoering centraal te stellen bij maatschappelijke opgaven.
Missie
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt aan een krachtige lokale overheid.
Belangen
Realisatie 2020
Begroot 2021
Begroot 2022
Financieel
Jaarlijkse contributie
€ 59.496
€ 62.805
€ 62.805
Resultaat
€ 0
€ 0
Bestuurlijk
Wethouder Van Bergen is lid van de VNG-commissie Zorg Jeugd en Onderwijs (ZJO).
Prognose
Ontwikkelingen
In 2019 stelden de leden van de VNG de verenigingsstrategie Gemeenten 2024 vast. Deze strategie schetst een beeld van de grote en talrijke ontwikkelingen en opgaven die mens zag afkomen op gemeenten. Die opgaven zijn er nog steeds: Informatiesamenleving; Gemeentelijke dienstverlening; Fysieke opgaven; Inclusieve samenleving; Democratisch besturen; Actieve ledenorganisatie. Tegelijkertijd zijn er nieuwe opgaven bijgekomen. Belangrijke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen in 2022 zijn: Coronapandemie; Kabinetsformatie; Gemeenteraadsverkiezingen; Netwerksamenleving; Relatie overheid-burger; Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU).
Risico's
In eerdere ledenvergaderingen heeft het bestuur aangegeven zich zeer bewust te zijn van de grote financiële problemen bij gemeenten. Daarbij heeft het bestuur gesteld dat de VNG voor het begrotingsjaar 2022 opnieuw kritisch zal kijken naar de eigen begroting in relatie tot de contributie. Tegelijkertijd is het van groot belang dat de VNG zich richting het kabinet tot het uiterste blijft inspannen om toereikende budgetten voor gemeenten zeker te stellen. Gelukkig ziet de VNG daarvan resultaten, hoewel zeker nog niet afdoende. Die inspanning legt een grote druk op de VNG-organisatie en vraagt om voldoende financiële middelen. Het bestuur zal conform de afspraken uit de ALV van 2018 de beleggingsportefeuille afbouwen tot een minimale reserve zoals is geadviseerd door PWC. Het geld uit de reserve dat door de afbouw beschikbaar komt, wordt ingezet voor de kerntaken van de VNG. Vanuit dit perspectief heeft het bestuur in het contributievoorstel 2022 voorgesteld om voor het begrotingsjaar 2022 de ingroei vast te stellen op 0%. De dekking voor de ingroei zal de VNG zelf via een structurele taakstelling in haar begroting 2022 opnemen. Deze taakstelling is aanvullend op de eerder opgelegde (structurele) taakstelling conform het contributievoorstel 2021 (ledenbrief lbr. 20/045).