Wat willen we bereiken in 2022 en verder?

Autonome ontwikkelingen

Pakket G Verkeer en vervoer

Rangorde

Pakket

Intensiever kwaliteitsniveau

Gelijkwaardig kwaliteitsniveau

Minder intensief kwaliteitsniveau

8

G

0

25

2

Inhoud

Het pakket verkeer, vervoer en parkeren gaat over het verkeersveilig en bereikbaar houden van ons wegennet. Concreet gaat het dan om het in standhouden van de bestaande wegen en wegmeubilair en het verkeersveilig gebruik ervan.
Om de verkeersveiligheid te waarborgen onderhouden we de infrastructuur binnen en buiten de bebouwde kom in de meeste brede zin. Het gaat hierbij om de instandhouding van het volledige wegennet (areaal) op een acceptabel kwaliteitsniveau, zodat geen kapitaalvernietiging plaatsvindt en de gemeente niet bovenmatig aansprakelijk gesteld wordt voor schades aan mens en voertuig.

Een goed aangelegde en onderhouden infrastructuur draagt bij aan een aantrekkelijk woon- en vestigingsklimaat. Het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan 2017–2027 geeft onze beleidsdoelen weer. Twee belangrijke speerpunten zijn het stimuleren van het fietsgebruik en het elektrische vervoer. Behalve deze speerpunten is er ook aandacht voor verkeerseducatie van jong tot oud. Een veilig en bereikbaar wegennet en het gebruik ervan wordt bereikt door aandacht te hebben voor de weginrichting, verkeerseducatie en handhaving. Voor dit laatste aspect overleggen we met de politie. Op het gebied van parkeren worden er op sommige plekken parkeerproblemen ervaren. Dit houden we jaarlijks in de gaten, zodat er bij ontwikkelingen uitbreiding of misschien wel inbreiding van parkeervoorzieningen kan plaatsvinden.

Ontwikkelingen

Dronten groeit nog steeds en dit heeft op diverse fronten invloed op de verkeersbelasting en mogelijke aanpassingen aan de infrastructuur. Het te beheren wegennet groeit daarmee ook nog steeds en daardoor nemen ook de onderhoudslasten toe. Aan de andere kant wordt de infrastructuur van Dronten ook steeds ouder, waardoor van de kapitaalgoederen ook steeds meer onderhoud gevraagd wordt, dan wel rehabilitaties (infrastructuur) noodzakelijk zijn.

Een andere ontwikkeling is het strategisch plan verkeersveiligheid. Alle provincies en gemeenten moeten hiermee aan de slag. In dit plan wordt niet alleen gekeken naar de ongevallen, maar meer naar de risico’s die zich kunnen voordoen. Wegen met een hoog ongevalsrisico maar met statistisch weinig ongevallen vragen om een verkeersveilige aanpak. Andere ontwikkelingen die in de uitvoering spelen, zijn het stimuleren van het elektrisch vervoer en de uitrol van het laadpaalnetwerk of de aanleg van brede fietspaden. Om alle ontwikkelingen op het gebied van verkeersstromen te volgen, vindt er monitoring van verkeersintensiteiten plaats.

Beleidsdoelen

  1. Bij verkeersvraagstukken streven we naar participatie waar dat mogelijk en wenselijk is;
  2. We waarborgen overzicht in de openbare ruimte voor de sociale- en verkeersveiligheid;
  3. We stimuleren het fietsgebruik;
  4. We verbeteren de verkeerssituatie rondom scholen;
  5. We verbeteren de verkeerssituatie rondom winkelcentra;
  6. We bevorderen de verkeersveiligheid;
  7. We beperken zoveel mogelijk het strooien van zout bij gladheidsbestrijding;
  8. We versterken de hoofdwegenstructuur van het centrumgebied van Dronten;
  9. We onderhouden onze kapitaalgoederen (wegen, bruggen- en kunstwerken en openbare verlichting) op een basisniveau conform de vastgestelde beheer- en beleidsplannen en duurzaam (zoals transitie naar LED-verlichting).

Welke activiteiten gaan we specifiek oppakken in 2022?

We geven uitvoering aan de beheer- en onderhoudsplannen voor wegen, bruggen en kunstwerken en openbare verlichting. Naast veel regulier werk is een van de grote opgaven, de rehabilitatie van de Rietweg. Een belangrijk deel van de uitvoering vindt in 2022 plaats. We verwachten ook een deel in 2023 uit te voeren.

Deze pagina is gebouwd op 11/30/2021 11:58:27 met de export van 11/30/2021 11:43:42