Wat willen we bereiken in 2022 en verder?

Autonome ontwikkelingen

Pakket B Burgerzaken

Rangorde

Pakket

Intensiever kwaliteitsniveau

Gelijkwaardig kwaliteitsniveau

Minder intensief kwaliteitsniveau

18

B

6

19

2

Inhoud

In het pakket burgerzaken zitten bijvoorbeeld de basisregistraties van personen en gebouwen, de uitgifte van reisdocumenten en akten, de huwelijksvoltrekking en de ontwikkeling van de dienstverlening van de gemeente. Concreet dragen de projecten die voortvloeien uit de dienstverlening bij aan de realisatie van ambities om de dienstverlening beter, laagdrempeliger, toegankelijker en persoonlijker te maken. Inwoners en ondernemers kunnen ervan uitgaan dat de gemeente handelt volgens de landelijke eisen aan privacy. Er vindt monitoring plaats van de favoriete contactmomenten van inwoners en ondernemers met de gemeente zodat we hier beter op in kunnen spelen. Door training en opleiding kunnen nieuwe vaardigheden (bijvoorbeeld digitale en communicatieve) ontwikkeld en ingezet worden.

Ontwikkelingen

De dienstverleningsuitgangspunten die de komende jaren centraal komen te staan zijn het tijdig, duidelijk en vraaggericht verlenen van producten en diensten. Het digitaal gebruik wordt steeds belangrijker maar persoonlijk contact blijft mogelijk waar nodig. Inwoners en ondernemers kiezen zelf welk kanaal zij voor een product of dienst het meest geschikt vinden. Door onder andere digitalisering verandert het werk van burgerzaken in rap tempo. Door de paspoortdip veranderen werkzaamheden maar is er bijvoorbeeld ook meer aandacht, inzet en kennis nodig op identiteits- en adresfraude, ook in relatie tot registratie arbeidsmigranten en huisvesting vakantieparken.

Beleidsdoelen

  1. Vanuit de vier V’s (vakmanschap, vertrouwen, verbinding, vernieuwingskracht) werken we aan optimale dienstverlening, waarbij we realistische afspraken maken en onze beloften concreet maken;
  2. We werken met een positieve dienstverlenende houding, en zorgen dat klanten graag bij de gemeente komen;
  3. We zijn betrokken en hebben persoonlijke aandacht voor klanten bij voorkeur digitaal;
  4. We werken op maat, waarbij digitale processen zo veel mogelijk ondersteunen.

Welke activiteiten gaan we specifiek oppakken in 2022?

  1. We organiseren de gemeenteraadsverkiezingen van 2022;
  2. We onderzoeken de mogelijkheid van een chatfunctie/videobellen met onze inwoners;
  3. We optimaliseren de digitale applicaties Djuma en e-Diensten. We gaan meer producten digitaal aanbieden, bijvoorbeeld aangifte geboorte en overlijden;
  4. We nemen actief deel aan de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit en doen mee aan de pilot e-Diensten Inzicht om de kwaliteit van verhuizingen te verbeteren;
  5. We zoeken actief de samenwerking intern en extern om de kwaliteit van de persoonsgegevens in de BRP te verhogen.
Deze pagina is gebouwd op 11/30/2021 11:58:27 met de export van 11/30/2021 11:43:42